dinsdag 2 april 2013

Onderzoek

Het is een cliché, maar we zijn vervreemd van ons voedsel. Ik ben me vaak niet bewust waar mijn eten vandaan komt. Ik weet ook veel dingen niet, waar ik me eigenlijk een beetje voor schaam. Ik weet bijvoorbeeld dat een karbonade van een varken komt, maar ik weet niet van welk deel van een varken het wordt 'gemaakt'. Ik weet hoe de meeste groenten groeien, omdat ik een moestuin heb, maar daarvoor wist ik ook niet dat spruitjes aan struiken groeiden en in welk seizoen je die eigenlijk kon oogsten.

Wat ik dagelijks allemaal in mijn mond stop en waarvan het gemaakt is, daar denk ik nauwelijks over na (behalve misschien in termen gezond/ ongezond). Misschien is dat niet helemaal waar. Ik koop meestal biologische producten en at een aantal jaren vegetarisch, maar de laatste jaren ben ik -zoals dat tegenwoordig heet-. flextariër. Als ik vlees eet, probeer ik altijd biologisch vlees te kopen omdat ik het belangrijk vind dat de dieren een 'enigzins' goed leven hebben gehad voordat ze op mijn bord belanden. Soms maak ik uitzondering op deze regel,  ik eet namelijk wel industrievlees als het anders wordt weggegooid.

Het experiment

Alles wat ik deze maand eet hou ik bij op deze blog, in een voedingslijst. Hierin staat (als ik het kan vinden) waar het eten vandaan komt en vind je links naar diverse pagina's die meer uitleggen over bijvoorbeeld E-nummers en andere ingrediënten. 

Hierdoor hoop ik meer te weten te komen over wat ik eet en zo betere keuzes te maken in wat ik koop. Ik weet niet in hoeverre ik na dit experiment mijn eetgedrag wil en kan veranderen en of ik rekening wil en kan houden met mijn voedselafdruk, de lokale economie, voedselveiligheid etc. Ik verwacht deze weken veel te leren over voeding en ik hoop dat ik er na deze maand nog net zo van kan genieten als daarvoor.  Onderdeel van dit experiment zijn ook de Streekweken van Dynamic Food, daarover morgen meer.

Het vermelden van het land van herkomst is volgens groenkennisnet.nl verplicht in de Europese Unie voor rundvlees, honing, verse groenten, fruit en olijfolie. Betekend dat dat de spinazie die ik vandaag bij de plus heb gekocht geen verse groente is? Vorig jaar bleek uit onderzoek van Universiteit Wageningen (LEI) overigens dat de herkomst van voeding vaak niet van belang is bij de consument. Lees hier het artikel op foodlog.nl>>

De eerste dagen

Op de eerste dag blijkt dat het niet eenvoudig is om bij te houden wat je allemaal eet. Wat betekenen al die E-nummers en hoe wordt sojalectrice eigenlijk gemaakt? Door de ingrediënten op te zoeken leer ik veel. Bijvoorbeeld dat producenten niet bij hoeven te houden of de soja die ze gebruiken genetisch gemodificeerd is en dat er zeewier in de slagroom van de Plus zit.

Niet alleen wat er precies in mijn eten zit, maar ook waar het vandaan komt is op de eerste dag vaak al onmogelijk te herleiden. Ik weet bijvoorbeeld niet wat er behalve volkoren tarwemeel nog meer in het brood zit wat ik op de boerenmarkt gekocht heb, en bij welke boer kwam die peer op de fruitschaal eigenlijk vandaan? Wat zit er eigenlijk allemaal in kaas, behalve melk en hoe maak je dan eigenlijk kaas.

Een van de dingen die ik al heb geleerd is dat kerriepoeder helemaal niets te maken heeft met de kerrieplant. Kerriepoeder is een mengsel van verschillende Oosterse kruiden. De bladeren van de kerrieplant ruiken alleen maar naar kerrie. Dit dus wellicht een goed alternatief voor kerriepoeder. Ook heb ik geleerd dat maiszetmeel hetzelfde is als maizena.

Als je ergens anders eet, bijvoorbeeld bij een familielid, is het natuurlijk helemaal lastig om te achterhalen waar de producten vandaan komen. Op een wijnetiket staat nog wat informatie, maar wat zit er allemaal in de zelfgemaakte eiersalade? Gelukkig viel dat gister nog te herleiden door de koelkast in te duiken, maar bij de lokale pizzeria wordt dat niet altijd op prijs gesteld.

voedingslijst >>


Geen opmerkingen:

Een reactie posten