dinsdag 9 april 2013

Streekproducten, eten als in het Paradijs?

Vandaag zou ik eigenlijk naar Paradijs gaan, een voorstelling over Urban Indoor Farming van De Warme Winkel en Dood Paard, maar dat plan heb ik helaas moeten verzetten vanwege de streekweken. Mijn sociale leven is deze twee weken op een zeer laag pitje gezet. Niet alleen vanwege de tijd die het kost om streekgebonden eten te kopen, maar ook omdat we als team samen eten.

Zoeken
De afgelopen dagen en ook zeker de komende dagen zijn behoorlijk intensief. Gisteravond hebben we, tussen het pannenkoeken bakken door, nog druk gezocht naar 'streekolie'; daarin willen we friet bakken, maar ook pesto mee maken.  Na een lange speurtocht kwamen we uit bij Mobipers in Zoelen. Natuurlijk hadden we geen idee waar dat ligt. We moesten minutenlang onze ratiokaart naast googlemaps leggen, om te ontdekken dat Zoelen net (maar dan ook echt net) binnen de ratio van 40km rondom Arnhem is gesitueerd. Wat een opluchting. Donderdag krijgen we onze walnotenolie en hazelnootolie uit Zoelen binnen. Dat komt goed uit; onze pasta uit Wilp wordt óók donderdag bezorgd. Onze pasta met pesto is dus gered. Vandaag ben ik druk bezig om stoofvlees te regelen (staat zondag op het menu), ook dat gaat waarschijnlijk lukken. Als je daadwerkelijk volgens dit streek-principe eet, dan weet je op een gegeven moment waar je alles vandaan moet halen. Omdat het meeste van kleine leveranciers komt die vaak nog geen website hebben, is het begin wel lastig (Alle begin is moeilijk, toch?)

Afzien
Naast de intensieve zoektocht is het ook gewoon afzien wat eten betreft. Zo heb ik eigenlijk nu al genoeg van het water drinken (gelukkig is er morgen sap, dronk ik vanochtend karnemelk en heb ik vanavond ook al Groesbeekse rode wijn mogen drinken van Wijngaard van Ditshuizen.  (die overigens prima smaakt). Als iemand tips heeft waar ik lokale theekruiden vandaan kan toveren, bel me dan gelijk! (ook als je dit midden in de nacht leest). Als ik thuiskom van mijn werk heb ik erg veel trek, vooral omdat ik tussendoor niets heb kunnen snoepen. Nu ik na twee glazen wijn deze blog typ, heb ik echt heel veel zin in iets lekkers voor erbij. Behalve walnoten en hazelnoten is er helaas niets in huis wat ik mag eten. Dus eet ik nu dan maar een zachtgekookt ei. Zonder zout. Of mayonaise.

Smaak
Links de pasteitjes van mijn vriend,
rechts mijn maaltje van vandaag. 
Gelukkig zijn er ook veel voordelen, de pannenkoeken smaakten gisteravond echt fantastisch (kwam dat omdat ik zoveel honger had of omdat alles echt lekkerder was?). Vanavond at ik ook een heus luxemaaltje, dat niet eens flauw smaakte (ook al is ons kruidenaanbod beperkt).

Nieuwsgierig wat het maaltje was? >>
Ik verheug me nu al enorm op de salade van morgenmiddag met aardappel, appel, ei, yoghurt, mosterd, rozemarijn, winterpostelein, paprika (jawel je leest het goed, paprika's; die komen uit Bemmel) en champignons. Daarbij een sneetje brood van De Streekbakker met roomboter. Heerlijk!


Morgen is de eerste dag dat mijn lunchpakket beter is dan dat wat op de lunchtafel bij Oostpool te vinden is. Geloof me, dat is moeilijk - ook al staan daar ook een aantal dingen op tafel die ik vrijwillig nóóit zou eten, zoals een grootverpakking 'ambachtelijke' vleessalade. Mijn collega Marcus noemt dat treffend 'voedsel uit blauwe buizen'; Hij had op tv gezien hoe fabriekssalades vanuit grote, blauwe buizen in bakjes worden gekwakt.

Wat is er anders nu ik een streekdieet volg?
Ik heb nog nooit zoveel vlees en zuivel gegeten als de afgelopen twee dagen ( en er volgen er meer). Dat ligt natuurlijk deels aan het voorgeschreven menu bij de Streekweken, maar ook aan het feit dat ik nauwelijks kruiden tot mijn beschikking heb. Ik gebruik nu kaas en vlees om mijn maaltijden wat spannender te maken. Op brood eet ik normaal gesproken humus, avocado, hagelslag, amandelpasta en soms vleeswaren of kaas. Nu de vleeswaren snel over datum zijn, moet ik ze ook allemaal tijdig opeten. Ik wil natuurlijk niets weggooien. De drang om alles daadwerkelijk te consumeren heb ik altijd al, maar is nu nog sterker; we hebben immers niet voor niets zoveel moeite gedaan om al die producten te krijgen.

Ik eet en drink normaal gesproken geen zuivelproducten. Als vervanging drink ik dan rijstmelk (waar ik ook mijn muesli mee maak). Dit omdat ik een heel lichte vorm van Psoriasis heb (huidziekte), en wei-eiwit - vast ingrediënt van de meeste zuivelproducten - mijn uitslag kan verergeren.

Vaak eet ik een stukje pure chocola na het avondeten en snoep ik soms wat (gepelde) amandelen. Ook eet ik veel fruit. Mijn favorieten: kiwi, banaan, appel, peer, ananas. De chocola mis ik het meeste. Het is helaas onmogelijk om hier een streekgebonden variant voor te vinden. Mijn liefde voor groenten lijdt vooralsnog niet onder het project, maar ik ben blij als ik straks weer zomergroenten en zomerfruit kan eten.

Eigenlijk kan ik na twee dagen nog geen conclusies trekken. Misschien vinden we nog thee, wellicht wen ik eraan dat ik veel minder suiker binnenkrijg dan normaal. Ik schrijf er snel over in een van mijn volgende blogs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten